Azbest, to minerał naturalny, który był powszechnie wykorzystywany w przeszłości ze względu na swoje właściwości ognioodporne, izolacyjne i wytrzymałość. Używano go m.in. w budownictwie do produkcji dachów, rur, izolacji i innych elementach budowlanych. Z czasem jednak odkryto, że azbest jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Wdychanie jego włókien może prowadzić do poważnych chorób, takich jak azbestoza (choroba płuc), rak płuc, a także międzybłoniak.
W wielu krajach stosowanie azbestu zostało zakazane lub ograniczone. W Polsce wprowadzono przepisy dotyczące stopniowego wycofywania azbestu z użytku, a także jego bezpiecznej utylizacji.
19 czerwca 1997 r. uchwalono ustawę o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest. Obecnie realizowany jest Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 13 grudnia 2010 r. wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte do 31 grudnia 2032 r.
Dlatego zachęcamy właścicieli nieruchomości do pozbycia się azbestu. W Gminie Police sfinansujemy w 100% jego demontaż, transport i utylizację. Nowe pokrycia dachowe właściciel nieruchomości musi wykonać we własnym zakresie i na własny koszt.
Złóż wniosek zawierający niezbędne dane o lokalizacji i ilości wyrobów z azbestu.
Program skierowany jest do:
- osób fizycznych będących mieszkańcami Gminy Police. Nie dotyczy mieszkańców budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza
- jednostek samorządu terytorialnego
- stowarzyszeń
- fundacji
- kościołów i związków wyznaniowych
- wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych
Do wniosku należy załączyć kopie dokumentów:
- Dokument stwierdzający własność do obiektu (np. kopię aktu notarialnego lub odpis z księgi wieczystej).
- Dokument potwierdzający zgłoszenie robót budowlanych do Starostwa (w przypadku demontażu azbestu z obiektu).
- Dokument potwierdzający posiadanie uprawnień do złożenia przez wnioskodawcę wniosku, w przypadku gdy składającym wniosek nie jest właściciel nieruchomości (pełnomocnictwo).
Wnioski należy składać w Urzędzie Miejskim w Policach w Wydziale Gospodarki Odpadami w pokoju 119 lub przesłać na adres Urząd Miejski w Policach, ul. Stefana Batorego 3, 72-010 Police do 30 kwietnia 2025 r.
Realizacja wniosków odbywać się będzie wg kolejności ich składania do momentu wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel. Wnioski nie zrealizowane w danym roku budżetowym przechodzą do realizacji w roku następnym.
Szacunkowy termin realizacji zadania: sierpień - październik 2025 r.
PLIKI DO POBRANIA
- Informacja o wyrobach zawierających azbest (DOC) (PDF)
- Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest (DOC) (PDF)